BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Jumaat, 10 Jun 2011

AUKU??? FAHAM KER???

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih…
Segala Puji Bagi Allah Penguasa Hari Akhirat…
Selawat Dan Salam Buat Junjungan Besar Nabi Akhir Zaman…

Assallammualaikum dan selamat sejahtera buat sahabat sekalian… apa khabar kalian??? Didoakan semua sahabat senentiasasihat dan bahagia disamping orang tersayang. Ha... sembelum tu nak kongsi tips ntuk menjaga hati orang yang tersayang. Satu perkataan yang mudah, anda kena “faham” dulu, baru boleh jaga. Kalau tak faham, jangan pandai-pandai buat faham. Nanti porak peranda hubungan.
Ramai sahabat Mahasiswa yang bertanya kepada saya apa sebenarnya hakikat AUKU yang digunapakai di kebanyakan institusi pendidikan tinggi negara. Ramai yang tidak tahupun apa sebenarnya kandungan didalam AUKU. Perkara ini tidaklah menghairankan kerana perkara ini tidak pernah didedahkan secara jelas kepada MAHASISWA. Perkara ini membuatkan saya terpanggil untuk menampilkan beberapa hasil carian saya didalam laman sesawang ini yang telah lama menjadi khazanah. Saya rasa sudah sampai masanya perkara ini harus disedari oleh mahasiswa. Jom kita tengok...
Prof. Madya Dr.Sanusi Osman dalam kertas kerjanya, “Mengapa Akta Universiti dan Kolej Universiti ditentang”. Dalam kertas kerja tersebut, beliau menyatakan “penglibatan dan peranan mahasiswa penting sebagai jurubicara rakyat, imej mereka tinggi dan pengaruh mereka juga meluas dalam masyarakat. Sungguhpun begitu, kelantangan kritikan mereka terhadap dasar-dasar kerajaan, pendedahan di surat-surat khabar mengenai kecurangan dan pernyelewengan kerajaan, pendedahan terhadap pemimpin-pemimpin yang rasuah dan opurtunis yang disertai pula dengan demonstrasi di dalam dan di luar kampus menimbulkan perasaan kurang senang di kalangm elit yang memerintah“.
Menurut Mohamad Suhaimi al-Maniri, “Dengan peruntukan ini mahasiswa tidak bebas lagi memperjuangkan konsep ‘bersama rakyat’ sepertimana yang dipelopori oleh rakan-rakan mereka sebelum akta berkuatkuasa. Mahasiswa selepas akta seolah-olah di’penjara’ dikampus-kampus dengan kehidupan mereka yang tersendiri. Peruntukan ‘ugutan’ mental secara halus oleh pihak berkuasa boleh melemahkan pemimpin-pemimpin mahasiswa berbuat sesuatu kerana boleh ditafsirkan melanggar akta dan menjadikan mereka ragu-ragu dan bimbang sama ada apa yang dilakukannya bertentangan dengan akta ataupun tidak. Penderaan mental seperti ini sudah cukup untuk memberi kesan kepada aktiviti kemahasiswaan. Akibatnya kegiatan kemahasiswaan menjadi semakin suram dan tidak bermaya.”
2.12 Seksyen 15D (1) :
Jika seseorang pelajar Universiti dipertuduhkan atas suatu kesalahan jenayah maka ia hendaklah dengan itu serta merta digantung daripada menjadi seorang pelajar Universiti dan ia tidak boleh, dalam masa menunggu keputusan pembicaraan jenayah itu, tinggal atau masuk dalam kampus Universiti atau Kampus mana-mana Universiti lain.


Amacam??? Faham ker?? Kalau tak faham, insyaallah, dalam kiriman seterusnya kita akan membincangkan dengan lebih mendalam apa sebenarnya AUKU ni. Yang pada saya ini adalah penjara kepada MAHASISWA, namun adalah syurga bagi MAHABENGAP(bak kata jiwa kacau) yang hanya menyatakan sayang pada negar dibibir sahaja. Nasihat saya, seandainya ANDA sedar bahawa anda sebenarnya MAHASISWA, maka anda seharusnya menyedari hakikat AUKU. Kaji(kalau tak kaji tapi buat-buat faham nanti nampak sanagt bengapnye), fahami(yang teruk dah kaji tapi tak faham-faham, lagi bengap namanya), nilai dengan akal yang waras.

0 ulasan: