BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Isnin, 13 Jun 2011

PERTEMBUNGAN ANTARA DUA ALAM

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih…

Segala Puji Bagi Allah Penguasa Hari Akhirat…

Selawat Dan Salam Buat Junjungan Besar Nabi Akhir Zaman…


Assallammualaikum dan selamat sejahtera buat sahabat sekalian… apa khabar kalian??? Didoakan agar semuanya berada dalam keadaan sihat dan sejahtera disamping insane yang tersayang dan semuanya senentiasa mampu untuk membuat pilihan terbaik sepanjang hidup ini. Kerana sering saya katakana, dalam kehidupan ini kita diberi hak untuk membuat pilihan. Maka, pilihlah.

Kali ni nak kongsi satu perkara, ramai sahabat yang bertanya… mengapa harus wujud puak dalam memperjuangkan perkara kebajikan MAHASISWA??? Mengapa perlu wujud pelbagai idealism?? ? Bila mula wujudnya perkara ini?? MENGAPA perlu wujud perkara sebegini??? “MENGAPA PERLU WUJUDNYA PARTI YANG PELBAGAI DALAM NEGARA YANG ASALNYA DARI BANGSA YANG SAMA??

Erm.. pening juga nak jawab andai tidak mengerti. Bagi saya, pertembungan antara kebenaran dan kebatilan merupakan sesuatu kepastian. Pertembungan ini tetap akan berlaku. Pertembungan yang bermula dari langit, tidak akan berakhir didunia selagi sangkakala tidak ditiup israfil. Maka, perlu ada dua pihak dalam pertembungan. Pertembungan “IDEALOGI”  bermakna merangkumi banyak aspek walaupun ada antaranya yang sama. Sebagai contoh, tujuan antara dua pihak adalah sama. Namun akan berlaku pertembungan dari sudut pelaksanaan. Kalaupun sama dari sudut pelaksanaa, pegangan pula akan berbeza. Kalaupun pegangan sama, dasar pula akan berbeza.
Mungkin boleh mengambil contoh laur yang agak jelas iaitu pertembungan antara UMNO dengan PAS. Kedua-dua parti merupakan parti bangsa melayu. Diasaskan oleh bangsa melayu. Namun dari segi dasar perjuangan berbeza. Pertembungan yang jelas antara dua parti ini dapat dilihat daripada dasar kedua dua parti:
UMNO
FASAL 3
ASAS DAN TUJUAN
UMNO adalah sebuah parti politik yang berjuang mendukung cita-cita kebangsaan Melayu demi mengekalkan maruh dan martabat bangsa, agama dan negara.
                3.1          Mempertahankan kemerdekaan dan kedaulatan negara.
                3.2          Mendukung dan mempertahankan Perlembagaan Negara, Perlembagaan Negeri-negeri                                              dan Raja Berpelembagaan.
                3.3          Menegak, mempertahan dan mengembangkan Islam, agama rasmi negara serta                                                              menghormati prinsip kebangsaan beragama.
                3.4          Mempertahankan kedaulatan rakyat dan keadilan sosial dengan mengamalkan Sistem                                  Pemerintahan Demokrasi Berparlimen serta memajukan ekonomi rakyat Melayu dan                                    Bumiputera khasnya dan rakyat Malaysia amnya.
                3.5          Menjamin kedudukan Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu) sebagai bahasa rasmi yang                                                 tunggal dan Kebudayaan Kebangsaan yang berteraskan Kebudayaan Melayu.
                3.6          Mewujudkan kerjasama antara kaum bagi melahirkan satu bangsa Malaysia yang kuat                                   dan bersatu berasaskan kepada hak-hak Asasi Manusia dan Hak-Hak Istimewa Orang                                              Melayu dan Bumiputera.


PAS
Fasal 3. Dasar
Dasar PAS ialah ISLAM
Fasal 5. Tujuan PAS ialah:

(1) Memperjuangkan wujudnya di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya bilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah.

(2) Mempertahankan Kesucian Islam serta kemerdekaan dan kedaulatan negara.

Dari dua parti ini mungkin jelas kita melihat apa sebenarnya perbezaan yang berlaku. Ini yang dimaksudkan, pertembungan tetap akan berlaku. Ianya merupakan ketetapan. Maka kita harus bijak memilih.

Persoalannya, andai demikian bagaimana kita harus memilih?? Apakah perlu melihat kepada “HASIL”?? Ataupun “TUJUAN”?? Atau “CARA PELAKSANAAN”?? Seharusnya, jelas bagi kita untuk menilai dengan panduan yang telah dibekalkan oleh AGAMA kita. Sebagai contoh, bagi umat ISLAM sudah tentu AL-QURAN dan AS-SUNNAH dijadikan pengukur yang utama. Di dalam islam telah dijelaskan bagaimana sesuatu tujuan itu harus dicapai.  TIDAK PERNAH WUJUD PERKATAAN “MATLAMAT MENGHALALKAN CARA” DIDALAM ISLAM. Semuanya sudah jelas, dari “tujuan” “cara pelaksanaan” “peganggan” “dasar” dan segala aspek. Maka seharusnya umat jelas dengan cara pemilihan yang harus dilakukan..

*penulisan hanya berdasarkan kajian individu. Dikongsi dengan tujuan mendapat teguran dan penambahbaikan.

0 ulasan: