BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Rabu, 8 Februari 2012

MAHASISWA “BULUH TUA”


Dengan Menyebut Nama Allah Yang Maha Pemurah,
Segala Puji Bagi Allah Yang Maha Pengasih,
Selawat Dan Salam Buat Junjungan Mulia Rasul Akhir Zaman,

Assallammualaikum dan salam sejahtera buat semua sahabat
         Apa khabar kalian?? Didoakan semoga senentiasa dalam keadaan sihat dan senentiasa ceria disamping insan yang tersayang. Dan, semestinya, seperti pesanan saya dalam post yang lepas, pupuklah ketenangan dalam diri. Bukan hanya pada luaran, tapi juga pada dalaman. Kerana, ketenangan dalaman anda akan membawa kepada ketenangan anda dalam mengambil tindakan. Ketenangan anda dalam mengambil tindakan, akan memberikan ketenangan kepada insan lain yang berada disekeliling anda. Insyaallah, ketenangan itu akan terus tersebar dan terus tersebar dan terus tersebar.
         Ok, tajuk yang sedikit berat. Walaupun realitinya tidaklah seberat mana, tapi bagi sebuah negara yang bernama MALAYSIA dan bukan LANGKASUKA, tajuk ini menjadi beban kepada INDIVIDU yang mencari sesuatu yang berharga didunia. DEMOKRASI NEGARA DAN MAHASISWA, bagi negara yang bernama seperti diatas, ini merupakan sesuatu yang tidak dibenarkan. Hal ini kerana, wujud satu akta yang melarang perkara ini dari berlaku. Bila perkara ini terjadi, telah wujud dua puak yang tegar dengan pendirian masing-masing. (MAAF, SAYA TIDAK MENGAMBIL PENDAPAT ORANG YANG BERADA DITENGAH2 KERANA MENGANGAP PENDAPAT BEGITU MENGARUT!!!)
BAGI YANG MENYOKONG AKTA INI, MEREKA SERING MEMBAWA HUJJAH:
                ”WALAUPUN MAHASISWA DILARANG UNTUK TERLIBAT DALAM POLITIK, MAHASISWA MASIH LAGI DIBENARKAN UNTUK TERLIBAT DALAM PROSES DEMOKRASI MELALUI PEMBUANGAN UNDI. JADI APA YANG PERLU DIKECOHKAN. TIDAK ADA PENINDASAN YANG EBRLAKU. MAHASISWA TETAP TERLIBAT DALAM PROSES DEMOKRASI. LAGIPULA, TUGAS UTAMA MAHASISWA ADALAH BELAJAR. JADI MEDAN POLITIK BUKANLAH SATU YANG PERLU KEPADA MAHASISWA.”
        YA… sudah pasti, saya antara individu yang menentang akta ini. Saya selalu menerima hujjah seperti diatas. Selalunya bila saya menerima hujjah begini saya hanya akan berdiam diri. Bukan kerana takut, bukan kerana kedekut akan ilmu, tetapi yakin bahawa insan yang menggunakan hujjah ini bagi menyokong akta ini adalah insan yang sudah menjadi BULLUH yang payah dilentur. Dan, saya bukanlah insan yang bijak melentur “buluh” yang sudah matang. Jadi perkara itu saya serahkan kepada yang pakar.
Berkenaan dengan hujjah tersebut, harus disedari, mahasiswa adalah entiti yang kecil dalam masyarakat. Megapa tidak golongan ini diberikan peluang dan ruang dalam politik negara. Dalam akta tersebut menyatakan, MAHASISWA DILARANG meyatakan sokongan atau simpati kepada parti yang bertanding. Cara pelaksanaannya, apabila tiba pilihanraya mahasiswa dilarang untuk menghadiri ceramah atau program yang diadakan oleh mana-mana parti yang bertanding. Hal ini kerana, perkara itu dianggap sebagai memberikan sokongan kepada parti tersebut. Bayangkkan, bagaimana mereka ingin tahu pendirianatau manifesto parti yang bertanding andai tidak dibenarkan untuk menghadiri ceramah parti tersebut.? Buktinya, seperti yang pernah terjadi kepada pelajar UKM.
       Seharusnya, bagi menunjukkan semangat demokrasi tulin, akta seperti ini tidak perlu lagi dipertahankan. Biarkan semua rakyat negara ini bebas dalam mengambil apa jua peranan dalam menentukan pemerintahan negara. MENGUNDI hanya secebis dalam proses demokrasi. Jangan jadikan ini sebagai hujjah bagi mematikan tuntutan MAHASISWA yang ingin terlibat dalam politik. Yakinlah, bagi menuju kepada sebuah negara maju yang tulin, akta seperti ini harus dihapuskan. Bebaskan mahasiswa. Biarkan MAHASISWA belajar bukan hanya dengan buku tetapi turut serta dilapangan. Kerana suatu hari nanti, mereka yang bakal mengantikan pemimpin yang ada sekarang.
*pandangan peribadi, andai ada yang tidak berkenan, harap kemukakan.

0 ulasan: