BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Ahad, 16 September 2012

Bicara Hati Yang Ingin Diceritakan


Dengan meyebut nama Allah yang maha pemurah…
Segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam…
Selawat dan salam buat rasul junjungan, nabi akhir zaman…

Assallammualaikum dan salam sejahtra semua teman. Yang sudah lama saya tidak temukan. Baik yang sudah ataupun belum makan. Kerana makan merupakan satu keperluan kehidupan. namun janganlah jadikan tujuan kehidupan. takut kan tersesat di tengah jalan. Dalam usaha kau mencari kebenaran. Sepanjang berada di bumi tuhan.
Dan beginilah ceritanya teman. Setelah lama berada diperantawan. Hati galau tidak tertahan. Merindu keluarga di kampung halaman. Yang sentiasa menunggu kepulangan dari perantawan. Walau pasti akan ku sempurnakan. Hajat semua yang menanti kedatangan. Namun haruslah aku mengutamakan. Tugas ku yang kuterima agar kelak tidak dipersoalkan. Bilaku berdiri dihadapan Tuhan.
Pelbagai pengalaman ingin ku ceritakan. Cerita suka dan duka yang lama ku simpan. Mencari tempat ntuk meluahkan. Bagi meringankan beban yang lama terpendam. Dan kini kukongsikan teman. Agar dapat menjadi pedoman. Moga kita mengambil pengajaran. Untuk memilih jalan kehidupan.
Sebermulanya hidup di peratawan. Tercari-cari arah tujuan. Siapa teman, siapa lawan. Amatlah sukar ntuk ku bezakan. Akhirnya ku jejaki rumah Tuhan. Kerana ku yakin di sana kan ku temukan. Apa yang ku kira sebagai kawan. Sebagai pendamping sepanjang perjalanan. Dan akhirnya ku temukan. Dengan seorang yang baik budiman. Orangnya segak dan menyenangkan. Yang boleh ku gelar sebagai Teman. Berjabat tangan mengukir senyuman. Tidaklah dapat aku lupakan. Kata sapaan yang cukup menyenangkan. Menyedapkan hati setiap insan.
Hidup di perantawan banyak cabaran. Sering bergelomang duri onak ujian. Mencari-cari tempat berpegang. Yang mampu untuk memberi bimbingan, memilih jalan sepanjang kehidupan. Hidup yang ditempuh bukan mainan, silap memilih kan binasalah badan. Untuk itu pesanku teman, Sentiasalah bijak melakukan pilihan, Agar tidak tersalah jalan. Aku bersyukur padaMu Tuhan. Menemukanku dengan rahmat Pilihan. Dimudahkan bertemu penunjuk jalan, yang sentiasa ada memandu kehidupan.
Walau sering tersasar di jalan, kehadiran mereka membawa ku pulang. Kembali kepada jalan pilihan. Tidak dibiarkan, tidak dipulaukan. Inilah yang ku gelar teman pilihan,  sahabat sejati penunjuk jalan. Sentiasa sayang pada kawan. Tiap masa memimpin tangan. Bukan hanya mengikut keadaan. Hanya bertemu diwaktu kau senang. Hilang lesap kala kesusahan. Tingal dirimu termenung sendirian. Dan inilah kurniaan tuhan. Sentiasa ada yang mengingatkan. Tidak jemu memberi teguran. Walau terkadag, teguran diabaikan.
Sampai disini perkongsianku teman. Sampai waktu akan ku ceritakan. Ujian yang datang menguji iman. Setebal buku atau pun kulit bawang. Bukan bermegah tujuan ku kongsikan. Sebagai peringatan semua insan. Agar terhindar siksaan tuhan. Bersama kita mencapai kebahagiaan. Yang telah pasti dijanjikan Tuhan.

SANG PERINDU SETIA
14-9-12
KTM (rawang-T.malim)

0 ulasan: