BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Rabu, 28 November 2012

WANITA, MANA PILIHAN SAYA???


Dengan menyebut nama Tuhan yang Maha tahu akan sesuatu…
Segala puji bagi Tuhan yang sentiasa membuat pengaturan akan semesta alam…
Selawat dan salam buat pesuruh tuhan, nabi akhir zaman…

Assallammualaikum dan salam sejahtera buat semua teman.. yang kini mungkin berada di kampong halaman. Ataupun sedang melepak di pecan. Atau mungkin juga sedang berekreasi di taman atau padang. Atau yang sedang berlatih bermain pedang. Atau pun yang sedang menikmati nasi padang. Yang sedang bersendiri di dalam hutan. Ataupun yang kini masih tercari-cari jalan pulang. Pulanglah ke pangkuan tuhan, Yang padaNya ada 1001 kasih saying. Dan begitulah aturan Tuhan…

Semalam sempat meneliti sedikit perbahasan, dan ucaptama dalam dua perhimpunan besar Umat melayu (perhimpunan agung umno dan muktamar PAS). Namun, nampaknya ucapan presiden hanya akan diperoleh selewatnya mala mini. Jadi, yang ada hanya dari sayap parti ni. Jadi, dalam post ni saya lampirkan sedikit petikan ucapan yang hangat dibicarakan dalam media dan fb.
Mungkin kelihatannya berat sebelah atau sebagainya. Namun, rasanya dari petikan ucapan ini kita akan mampu menilai apa sebenarnya IDEALISME sesebuah pergerakan. Mana yang bersifat perkauman, dan mana yang benar-benar memperjuangkan hak rakyat.
(begitulah aturannya...)


TEKS PERBAHASAN DEWAN MUSLIMAT PAS PUSAT
Menelusuri sebab asas setiap dari kita bersama dengan perjuangan PAS berdasarkan kepada sejarah dan latarbelakang, kita menyedari asas(dasar) perjuangan kita adalah ISLAMseperti yang termaktub dalam Fasal 3 Perlembagaan PAS.Parti politik yang memperjuangkan kepimpinan ulamak. Ulamak yang menyayangi, mengajak dan meraikan Umarak dan rakyat terbanyak. Ulamak yang melaksanakan kebajikan dengan kasih saying, kesantunan dan kerahmatan.
Percubaan dan eksperimen negeri Pakatan Rakyat mengurangkan perbelanjaan dengan bajet berhemat Berjaya melunaskan hutang pada kerajaan dan menarik pelaburan.Sungguh benar Pakatan Rakyat adalah sebenar Pakatan Rahmat di mata Islam bila DAP bangun bidas MCA, membela Islam kerana DAP kini lebih faham. Begitu juga dengan keADILan.
Akhirnya, dengarkanlah ini pesanan dan ingatan untuk kita semua. Moga jujur dijadikan ramuan agar kita juga selayaknya mendapat pandangan rahmat dan keampunan Tuhan ; 10 pesanan daripada Profesor Dr Yusof Al Qardhawi agar kita melakukan 10 anjakan pemikiran dan tindakan :

1.    Daripada bentuk symbol kepada hakikat da nisi ;
2.    Daripada retorik perdebatan kepada pemberian dan tindakan ;
3.    Daripada sentimental dan emosional kepada rasional dan ilmiah ;
4.    Daripada orientasi cabang dan remeh kepada pokok dan usul ;
5.    Daripada menyulitkan dan ancaman kepada kemudahan dan gembira ;
6.    Daripada jumud dan taqlid kepada Ijtihad dan tajdid ;
7.    Daripada ta’assub dan tertutup kepada tasaamuh dan terbuka ;
8.    Daripada ekstrim yang melampau kepada pertengahan dan wasatiyyah
9.    Daripada ganas dank eras kepada simpati dan rahmah ; dan
10.  Daripada perbezaan yang memecahbelah kepada kemesraan dan menyatukan.
*sumber: http://www.muslimat.pas.org.my/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=373:teks-perbahasan-dmpp
UCAPAN KETUA WANITA UMNO
Ketua Wanita Umno Malaysia Datuk Seri Shahrizat Jalil menegaskan Umno berdepan dengan cabaran getir untuk menjaga kuasa Melayu yang dianggapnya “bagai telur dihujung tanduk” selepas pilihan raya umum 2008.
Tegas bekas menteri kabinet itu, jika parti itu tidak bertindak mulai sekarang, kuasa Melayu “akan semakin terpinggir”kemudiannya.
“Bayangkan sahaja sekarang ini kuasa politik Melayu di Parlimen adalah amat marginal sekali. Keadaan ini perlu kita tangani dari sekarang jika kita tidak mahu menjadi pelarian dibumi sendiri.
Berucap dalam Perhimpunan Agung Pergerakan Wanita Umno di Dewan Merdeka hari ini yang bertemakan “Anjakan Untuk Melonjakkan Kemenangan”, Shahrizat berkata jika Umno lemah, maka percayalah risikonya akan dirasai oleh semua kaum.
“Jika Melayu bersatu, dan kuat dan mejadi tulang belakang kerajaan yang dipilih, apatah lagi jika majoriti dua pertiga kerusi Parlimen, maka insya-Allah semua kaum, semua lapisan masyarakat akan dapat meraih kestabilan politik negara,” katanya. [Sumber : BERNAMA]
*tidak saya sertakan huraian, kerana ingin semua menilai. Bimbang dikatakan huraian saya mempengaruhi penilaian…

0 ulasan: