BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Khamis, 2 Jun 2011

APA YANG PENTING???!


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih…
Segala Puji Bagi Allah Penguasa Hari Akhirat…
Selawat Dan Salam Buat Junjungan Besar Nabi Akhir Zaman…

Assallammualaikum dan selamat sejahtera buat sahabat sekalian… apa khabar kalian???diharapkan semuanya senentiasa sihat dan berbahagia disamping orang2 tersayang dan juga senentiasa ceria dengan tugas yang sedang anda laksanakan. Sesungguhnya berbahagialah insane yang senentiasa ceria dan gumbira menyelesaikan kerja yang dilakukan.

Berbicara mengenai tugas, sering tertanya-tanya. Sebagai individu yang menyandang gelaran “wakil kepada mahasiswa” (MPP), apakah parioriti tugas yang sebenarnya harus dilakukan.?? Memegang portfolio sebagai Exco Kebajikan dan Perkhidmatan. Semestinya perkara pertama yang perlu diutamakan adalah kebajikan mahasiswa. Begitu juga janji yang pernah ditaburkan kepada mahasiswa sewaktu rapat umum suatu ketika dahulu.

Yang payahnya, apabila ada pihak yang tidak mengerti apa sebenarnya fungsi Majlis Perwakilan Pelajar. Bila dah tak faham, tapi buat-buat faham sudah tentu akan mendatangkan masalah. Kalau macam tu, kena mengaji semula, apa peranan MPP(bukan MPP caturan tau). Satu badan yang seharusnya mewakili MAHASISWA. Badan yang menjadi kepala kepada seluruh MAHASISWA. Suatu badan eksklusif yang seharusnya mempunyai autoriti dalam university. Persoalan yang sering diajukan, “MENGAPA MPP DILIHAT TIDAK MEMAINKAN PERANAN??” “MPP HANYA IBARAT PENGAWAS SEKOLAH, YANG MENGIKUT ARAHAN, TIADA BEZA DENGAN PERSATUAN DAN KELAB LAIN DI DALAM UNIVERSITI..”

Menjawab persoalan diatas, menurut pendapat peribadi semua ini berlaku kerana tahap pemikiran yang lemah. Baik dari pelajar ataupun Majlis Perwakilan Pelajar itu sendiri (lebih-lebih lagi yang dicaturkan). Bilamana akal nahasiswa telah menetapkan bahawa MPP adalah badan yang seharusnya melaksanakan PROGRAM, maka secara tidak langsung MPP (lebih-lebih lagi yang dicaturkan) akan menurut akal mahasiswa yang lain. Sedangkan masih banyak isu dan agenda mahasiswa yang seharusnya diperjuangkan oleh barisan MPP. Perkara ini yang menjadi masalah. Tidak mengerti apa yang seharusnya diutamakan. Mengutamakan perkara yang tidak penting dan membelakangkan perkara yang penting.

Untuk itu,sebagai MAHASISWA seharusnya sudah mampu menilai apa sebenarnya peranan yang seharusnya dimainkan oleh MPP. Rasanya sudah terlalu banyak persatuan yang terdapat dalam sesebuah university. Biarkan persatuan dan kelab ini melaksanakan program. Mpp teruskan dengan tugas hakiki, utamakan kebajikan MAHASISWA. Tidak salah merancang program, menjadi salah apabila terlalu taksub dengan program sehinggakan melupakan tugas hakiki sebagai suara MAHASISWA (ni la kerja pimpinan yang dicaturkan). Jadilah MAHASISWA yang mampu untuk berfikir dan melihat dengan ilmu, bukan MAHASISWA yang hanya melihat reality tanpa menyedari perkara sebenar yang berlaku.


0 ulasan: