BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Khamis, 6 Oktober 2011

Penjelasan Isu Laluan Pejalan Kaki Pintu Utara UPSI

Jumaat, 23 September 2011

HIDUP BANGSA!!!?


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih…

Segala Puji Bagi Allah Penguasa Hari Akhirat…

Selawat Dan Salam Buat Junjungan Besar Nabi Akhir Zaman…


Assallammualaikum dan selamat sejahtera buat sahabat sekalian… apa khabar kalian??? Doanya, semoga sahabat semua senentiasa berada dalam keadaan yang baik. Sahabat sekalian, yakinlah bahawa baik akan baik. Heheheh..

Seketika menyelongkar simpanan file lama, terjumpa dengan timbunan artikel yang pernah diberikan oleh Ustaz Fadhiri (allah, rindunya.. Al-fatehah). Hati rasa terpangil untuk berkongsi sume ni. Apa kata kita mulakan dengan artikel ni. Sebab utama saya pilih artikel ni, sekarang perkara ni semakin berleluasa. Mari kita tengok huraian ni, hadam dan fahami. Semoga bermanfaat.

Agak susah bagi sesiapa pun hendak menimbang sesuatu kebenaran dari satu-satu perkara bila bertembung antara kehendak agama dengan kehendak kebangsaan. Contoh yang mudah, katakanlah tarian asli menurut kebangsaan adalah baik.
Tetapi menurut Islam adalah haram, atau bersanding menurut kebangsaan adalah mempertahankan adat warisan datuk nenek tetapi menurut agama adalah haram. Dan satu contoh lagi ialah menepung tawar adalah ajaran adat  yang dikaitkan dengan fahaman bangsa boleh disebut juga di dalamnya ada semangat kebangsaan tetapi sekiranya menurut agama Islam hukumnya harus atau makruh.
Sebenarnya kalau saya hendak senaraikan pertembungan antara kebangsaan yang salah dengan ajaran agama yang benar terlalu banyak. Oleh sebab itu kalau satu-satu bangsa menjadikan kebangsaan sebagai asas perjuangan dan dalam masa yang sama juga mereka hendak mempertahankan agama, maka mereka akan menempuh pertentangan fikiran yang sangat hebat yang boleh membawa kepada sakit jiwa. Benar juga perkataan salah seorang menteri di negara jiran, “Kita tidak akan memberi jawatan yang tinggi kepada tentera yang beragama Islam di negara ini kerana ditakuti akan pertentangan jiwa mereka sewaktu berhadapan dengan musuh. Apakah yang dipertahankan itu agama atau bangsa?”

Dalam mempertahankan bangsa, orang yang mengetahui agama terpaksa menerima kemungkaran yang dibuat oleh bangsanya sendiri seperti seorang ustaz yang ditugaskan di kementerian kebudayaan terpaksamenyaksikan tarian budaya bangsanya yang sudah tentu haram di sisi hukum syariat. Waktu itu dia mesti pilihantara dua samada mengorbankan agama atau mengorbankan adat bangsanya. Kalau di dalam hatinya lebih banyak kepentingan bangsa, kepentingan diri dan dunia, maka sudah tentu dikorbankan agama. Tetapi kalau agama yang menjadi kecintaannya maka dikorbankan kepentingan bangsa.

Ramai orang mempertahankan kejahatan bangsanya walaupun jelas bangsanya jahat kerana di dalam hatinya mempunyai jiwa atau semangat kebangsaan dan kadang-kadang juara yang mempertahankan bangsanya yang jahat itu terdiri daripada mereka yang boleh menguasai ilmu Al Quran dan hadis. Dicarinya hujah dalam hadis untuk mempertahankan kebatilan itu. Inilah golongan yang disebut Rasul: “Mereka yang menggunakan bahasa kamu (bahasa Al Quran) tetapi mengajak kamu ke jurang neraka.”

Setengah-setengah daripada negara bekas jajahan telah pernah memperjuangkan kesatuan bangsa. Semasa hendak menghalau penjajah, orang-orang agama menyangka di waktu itu biarlah bangsa itu merdeka lebih dahulu, setelah itu barulah kita perbaiki agama umat kita.
Tetapi rupa-rupanya setelah merdeka semangat nafsu bangsa diletakkan di hadapan. Dan sesiapa sahaja yang menentang kehendak nafsu bangsa dengan menggunakan agama akan disumbat ke dalam penjara.

Inilah salah satu kesalahan yang besar yang dilakukan oleh mereka yang mencampur-adukkan agama dengan kebatilan bangsa. Bukannya sedikit perasaan duka yang terpaksa ditanggung oleh pejuang-pejuang agama lantaran kesilapan ini.

Perjuangan menegakkan Islam ialah perjuangan membina iman. Iman dengan kufur tidak boleh barsatu. Iman dengan kufur tidak sehaluan. Iman jalannya ke akhirat dan syurga manakala kufur pula jalannya setakat pintu kubur sahaja dan di akhirat habuannya ialah neraka.

Perjuangan Rasulullah ialah perjuangan cinta iman dan Islam. Bukan perjuangan dicampur-aduk dengan semangat bangsa yang mana semangat bangsa adalah semangat daripada bara api kekufuran. Kalaulah orang Arab itu berjuang kerana bangsanya maka Islam tidak akan sampai kepada bangsa lain. Tetapi yang paling mulia dalam agama bukan Yahudi dan Arya tetapi yang paling mulia ialah orang yang bertaqwa. Sifat taqwa itu boleh dimiliki oleh bangsa apa sekalipun.

Tidak ada bangsa yang lebih baik dari bangsa lain kecuali bangsa yang lebih bertaqwa. Melayu yang bertaqwa lebih baik dari Cina yang tidak bertaqwa seperti juga Cina yang bertaqwa pasti lebih mulia dari Melayu yang tidak bertaqwa. Oleh itu janganlah kita sensitif atau melenting bila soal kebangsaan disinggung tetapi pejam mata bila Islam dan cara hidupnya diperkecil-kecilkan.

Jaguh pejuang bangsa adalah kerdil dibandingkan dengan pejuang Islam. Sebab itu jaguh bangsa  adakalanya dilupakan tetapi pejuang Islam sentiasa harum namanya dari zaman ke zaman. Kita merasa hairan dengan sebilangan kecil ulama di merata dunia Islam yang telah mengarang banyak kitab-kitab agama (samada kitab tauhid, fekah mahupun tasauf) tetapi melenting dan marah-marah bila adat atau sikap kebangsaannya yang bertentangan Islam ditegur. Merasa megahlah dengan Islam bukan dengan bangsa sepertimana kata Umar ibnul Khattab:
“Mulia Umar kerana Islam bukan kerana Arab.”
Berkata Jaafar bin Abi Talib sewaktu mengadap Najasyi:

"Dahulu kami bangsa Arab adalah bangsa padang pasir yang ganas dan berperang sesama sendiiri. Kami menanam anak-anak perempuan kami, memakan bangkai dan meminum arak. Tetapi datang Nabi Muhammad membawa Islam dan mengubah cara hidup kami kepada persaudaraan dan kasih sayang.”

Jadilah seperti Umar dan Jaafar yang rasa mulia dengan Islam walaupun terpaksa mencaci adat buruk bangsanya.



Ahad, 4 September 2011

Dilema Seorang Orang Yang Sorang



Aku yang sorang....
Hidup sorang...
Buat amende semua sorang...
Berak memang lah sorang..
Lagi pun jamban aku memang memuat untuk sorang jerr..

Aku yang sorang....
Makan Sorang2..
Minum pun , sorang2...
Nak makan dua orang...
Tapi takut tak kenyang....
Aku yang sorang...
Bangun pagi sorang...
Tido pun sorang...
Hajat dihati nak tido dua orang..
Tapi buat sempit bilik pulak karang....

Berjalan sorang2...
berlari pun sorang2...
Bejoging pun sorang2
Ingat nak ramai orang..
Tapi tu, marathon lah korang..

Lepak sorang2.. mimpi pun sorang2...
berangan sorang2.. jiwang pun sorang2...
Pegi bandar sorang2.. balik bandar pun sorang2...
Dah sebulan aku tak kebandar sebab ramai sangat orang..

Semalam aku sorang...
Kini aku masih sorang...
Esok lusa sorang lagi kot...
Tapi, dekat stadium semalam, ramai pulak orang..

Tapi...
Aku bukannya orang-orang...
Aku bukannya orang utan..
Aku juga bukannya orang minyak...
Dan aku juga bukannya orang gila...
Dan aku juga bukanlah orang jahat...
Bukan gak orang kena sawan..
Tapi aku juga orang... macam orang lain jugak
Macam ko jugak lah masa engko sorang dulu !!

Aku tahu...
Aku bukanlah orang berada...
Aku juga bukanlah orang glamer...
Dan aku bukanlah orang ternama...
Walaupun aku hanya orang biasa...
Aku tetap orang...
Aku ingin menjadi gaban
Tapi nak jadi gaban kena gagah..
Tapi gaban tu bukannye hensem pun..
Lagi hensem ultramen..



Dah lah tu, korang pegilah siapkan kerja tu sensorang..
Jangan ingat aku nak tolong korang......
(ditulis oleh USMAN AWANG)

SAHABAT


                                              
                                               Bukan mudah untuk menjalinkan persahabatan
Andainya
Tiada kesefahaman dalam jiwa
Tiada ketabahan dalam hati
Tiada keikhlasan dalam diri
Namun
Apabila terjalin sebuah persahabatan
Yang benar – benar suci dan tulus
Resah duka dikongsi bersama
Riang gembira dirasa seadilnya
Kasih dan sayang dicurah sebaiknya
Kadangkala
Jalinan persahabatan meringankan bebanan
Kadangkala juga
Jalinan persahabatan benar – benar menyeksakan
Tapi
Bagi mereka yang memahami erti persahabatan
Akan menghargai jalinan itu seadanya

Jumaat, 17 Jun 2011

SAYA KECEWA... AMIRUL AFZAN


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih…

Segala Puji Bagi Allah Penguasa Hari Akhirat…

Selawat Dan Salam Buat Junjungan Besar Nabi Akhir Zaman…


Assallammualaikum dan selamat sejahtera buat sahabat sekalian… apa khabar kalian??? Doanya, semoga sahabat semua senentiasa berada dalam keadaan yang baik. Yakinlah bahawa keadaan yang baik, akan membawa kepada hasil yang baik. Sememangnya, saya mengharapkan semua sahabat saya senentiasa berada dalam keadaan yang baik sentiasa.
Baru-baru ini diberi kesempatan untuk bertemu dengan DATO VC UPSI. Dalam kerangka MPP melakukan kunjungan ke PTJ  yang ada di UPSI. Pertemuan berlangsung pada 15 JUNE 2011, HARI RABU, JAM 5 PETANG BERTEMPAT DI RUANG LEGAR BANGUNAN CENSELORI. dalam pertemuan yang singkat, jelas tidak banyak yang dapat dibincangkan bersama dengan DATO VC. Namun bukan itu yang ingin saya kongsikan.
Pertemuan kali ini cukup mengecewakan saya selaku EXCO KEBAJIKAN DAN PERKHIDMATAN MPP UPSI. Dalam pertemuan ini, say sempat mengajukan beberapa persoalan yang berkaitan dengan kebajikan MAHASISWA UPSI.  Namun, jawapan yang saya perolehi cukup-cukup mengecewakan. Antaranya:
Saya: Dato, apakah bantuan yang pihak university dapat berikan kepada MAHASISWA yang ingin dipotong biasiswanya oleh pihak KPM?
Dato VC: kita tidak perlu membantu mereka. Mereka hanya perlu menunaikan hutang tersebut. pengantungan terletak ditangan KPM.
Jawapan yang diberikan sedikitpun tidak mengambarkan belas kasihan kepada MAHASISWA. Perkara tersebut cukup mengecewakan saya. Sedangkan, seandainya berlaku pengantungan biasiswa akan timbul lebih banyak masalah kepada pihak UNIVERSITI. Lebih-lebih lagi pihak pelajar yang menghadapi risiko ini.
Pendapat peribadi saya, KEBAJIKAN MAHASISWA bukanlah menjadi perkara utama kepada UNIVERSITI pada masa ini. Betul kecemerlangan akademik akan menjamin masa hadapan mahasiswa, tapi rasanya bukan dengan menjadikan agenda kebajikan perkara kedua.  Namun insyaallah, selagimana diberi kesempatan untuk berbakti untuk sahabat MAHASISWA didalam MPP, KEBAJIKAN merupakan agenda utama yang akan dibawa kepada pihak atasan. Alhamdulillah, saya merasakan saya sudah menunaikan apa yang saya katakana pada rapat umum yang lepas…
                seandainya saya diberikan kepercayaan untuk duduk dikerusi kepimpinan MPP, saya akan pastikan saya menjadi suara kepada MAHASISWA. Saya akan berusaha untuk membawa suara MAHASISWA kepada pihak atasan. Kita akan pastikan KEBAJIKAN MAHASISWA sentiasa diambil perhatian.”
Kita sudah berusaha sahabat sekalian, namun usaha ini tidak akan terhenti setakat ini. Insyaallah. KEBAJIKAN sentiasa menjadi keutamaan.

Isnin, 13 Jun 2011

PERTEMBUNGAN ANTARA DUA ALAM

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih…

Segala Puji Bagi Allah Penguasa Hari Akhirat…

Selawat Dan Salam Buat Junjungan Besar Nabi Akhir Zaman…


Assallammualaikum dan selamat sejahtera buat sahabat sekalian… apa khabar kalian??? Didoakan agar semuanya berada dalam keadaan sihat dan sejahtera disamping insane yang tersayang dan semuanya senentiasa mampu untuk membuat pilihan terbaik sepanjang hidup ini. Kerana sering saya katakana, dalam kehidupan ini kita diberi hak untuk membuat pilihan. Maka, pilihlah.

Kali ni nak kongsi satu perkara, ramai sahabat yang bertanya… mengapa harus wujud puak dalam memperjuangkan perkara kebajikan MAHASISWA??? Mengapa perlu wujud pelbagai idealism?? ? Bila mula wujudnya perkara ini?? MENGAPA perlu wujud perkara sebegini??? “MENGAPA PERLU WUJUDNYA PARTI YANG PELBAGAI DALAM NEGARA YANG ASALNYA DARI BANGSA YANG SAMA??

Erm.. pening juga nak jawab andai tidak mengerti. Bagi saya, pertembungan antara kebenaran dan kebatilan merupakan sesuatu kepastian. Pertembungan ini tetap akan berlaku. Pertembungan yang bermula dari langit, tidak akan berakhir didunia selagi sangkakala tidak ditiup israfil. Maka, perlu ada dua pihak dalam pertembungan. Pertembungan “IDEALOGI”  bermakna merangkumi banyak aspek walaupun ada antaranya yang sama. Sebagai contoh, tujuan antara dua pihak adalah sama. Namun akan berlaku pertembungan dari sudut pelaksanaan. Kalaupun sama dari sudut pelaksanaa, pegangan pula akan berbeza. Kalaupun pegangan sama, dasar pula akan berbeza.
Mungkin boleh mengambil contoh laur yang agak jelas iaitu pertembungan antara UMNO dengan PAS. Kedua-dua parti merupakan parti bangsa melayu. Diasaskan oleh bangsa melayu. Namun dari segi dasar perjuangan berbeza. Pertembungan yang jelas antara dua parti ini dapat dilihat daripada dasar kedua dua parti:
UMNO
FASAL 3
ASAS DAN TUJUAN
UMNO adalah sebuah parti politik yang berjuang mendukung cita-cita kebangsaan Melayu demi mengekalkan maruh dan martabat bangsa, agama dan negara.
                3.1          Mempertahankan kemerdekaan dan kedaulatan negara.
                3.2          Mendukung dan mempertahankan Perlembagaan Negara, Perlembagaan Negeri-negeri                                              dan Raja Berpelembagaan.
                3.3          Menegak, mempertahan dan mengembangkan Islam, agama rasmi negara serta                                                              menghormati prinsip kebangsaan beragama.
                3.4          Mempertahankan kedaulatan rakyat dan keadilan sosial dengan mengamalkan Sistem                                  Pemerintahan Demokrasi Berparlimen serta memajukan ekonomi rakyat Melayu dan                                    Bumiputera khasnya dan rakyat Malaysia amnya.
                3.5          Menjamin kedudukan Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu) sebagai bahasa rasmi yang                                                 tunggal dan Kebudayaan Kebangsaan yang berteraskan Kebudayaan Melayu.
                3.6          Mewujudkan kerjasama antara kaum bagi melahirkan satu bangsa Malaysia yang kuat                                   dan bersatu berasaskan kepada hak-hak Asasi Manusia dan Hak-Hak Istimewa Orang                                              Melayu dan Bumiputera.


PAS
Fasal 3. Dasar
Dasar PAS ialah ISLAM
Fasal 5. Tujuan PAS ialah:

(1) Memperjuangkan wujudnya di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya bilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah.

(2) Mempertahankan Kesucian Islam serta kemerdekaan dan kedaulatan negara.

Dari dua parti ini mungkin jelas kita melihat apa sebenarnya perbezaan yang berlaku. Ini yang dimaksudkan, pertembungan tetap akan berlaku. Ianya merupakan ketetapan. Maka kita harus bijak memilih.

Persoalannya, andai demikian bagaimana kita harus memilih?? Apakah perlu melihat kepada “HASIL”?? Ataupun “TUJUAN”?? Atau “CARA PELAKSANAAN”?? Seharusnya, jelas bagi kita untuk menilai dengan panduan yang telah dibekalkan oleh AGAMA kita. Sebagai contoh, bagi umat ISLAM sudah tentu AL-QURAN dan AS-SUNNAH dijadikan pengukur yang utama. Di dalam islam telah dijelaskan bagaimana sesuatu tujuan itu harus dicapai.  TIDAK PERNAH WUJUD PERKATAAN “MATLAMAT MENGHALALKAN CARA” DIDALAM ISLAM. Semuanya sudah jelas, dari “tujuan” “cara pelaksanaan” “peganggan” “dasar” dan segala aspek. Maka seharusnya umat jelas dengan cara pemilihan yang harus dilakukan..

*penulisan hanya berdasarkan kajian individu. Dikongsi dengan tujuan mendapat teguran dan penambahbaikan.

Sabtu, 11 Jun 2011

2 LELAKI DAN SEBUAH PULAU

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih…

Segala Puji Bagi Allah Penguasa Hari Akhirat…

Selawat Dan Salam Buat Junjungan Besar Nabi Akhir Zaman…


Assallammualaikum dan selamat sejahtera buat sahabat sekalian… apa khabar kalian??? Didoakan semoga semuanya senentiasa sihat dan sejahtera disamping insan yang anda sayangi. Sedarilah wahai sahabat, dalam kehidupan di alam ini, kita diberi hak untuk memilih. Dan sedarilah, kita seharusnya memilih. Dan sedarilah, di pengakhiran kehidupan kita hanya ada dua pilihan, “syurga atau neraka”. Jadi jangan jadikan diri anda sebagai insan dungu yang tidak mampu membuat pilihan lantas memilih untuk menjadi insan yang bebas. Pilihlah, semoga pilihanmu bertepatan dengan kepercayaanmu.

Sebenarnya, saya ada banyak koleksi cerita, ingatan dan nasihat. Semua ini dibekalkan oleh seorang sahabat semasa mula-mula saya memegang jawatan sebagai “EXCO LATIHAN DAN PEMBANGUNAN SAHSIAH JMK KUO”. Atas dasar saya rasakan ilmu ini bukannya hak saya seorang, jadi rasanya elok saya kongsikan selagi nawa dikandung badan. Jom, kali ni kita tengok sal cerita ni pulak....

Sebuah kapal karam di tengah laut kerana dipukul badai dan ombak hebat. Hanya dua orang lelaki yang berjaya menyelamatkan diri dan berenang ke sebuah pulau kecil yang gersang.

Dua orang yang selamat itu tak tahu apa yang harus dilakukan. Namun, mereka berdua yakin bahwa tidak ada yang dapat dilakukan kecuali berdoa. Untuk mengetahui doa siapakah yang paling dikabulkan, mereka sepakat untuk membagi pulau kecil itu menjadi dua wilayah. Dan mereka tinggal sendiri sendiri berseberangan di dua sisi pulau tersebut.

Doa pertama mereka panjatkan, mereka memohon agar diturunkan makanan. Esok harinya, lelaki A melihat sebuah pohon penuh dengan buah-buahan tumbuh di sisi tempat tinggalnya. Sedangkan di daerah tempat tinggal lelaki B tetap kosong.

Seminggu kemudian, lelaki yang ke satu merasa kesepian dan memutuskan untuk berdoa agar diberikan seorang isteri. Keesokan harinya, ada kapal yang karam dan satu-satunya penumpang yang selamat adalah seorang wanita yang berenang dan terdampar di sisi tempat lelaki A itu tinggal. Sedangkan di sisi tempat tinggal lelaki B tetap saja tidak ada apa-apa.

Segera saja, lelaki ke satu ini berdoa memohon rumah, pakaian dan makanan. Keesokan harinya, seperti keajaiban saja, semua yang diminta hadir untuknya. Sedangkan lelaki B tetap saja tidak mendapatkan apa-apa.

Akhirnya, lelaki ke satu ini berdoa meminta kapal agar dia dan isterinya dapat meninggalkan pulau itu. Pagi harinya mereka menemukan sebuah kapal tertambat di sisi pantainya. Segera saja lelaki A tersebut dan isterinya naik ke atas kapal dan siap-siap untuk berlayar meninggalkan pulau itu. Ia pun memutuskan untuk meninggalkan lelaki B yang tinggal di sisi lain pulau. Menurutnya, memang lelaki kedua itu tidak layak menerima barkah tersebut kerana doa-doanya tak pernah terkabulkan.

Begitu kapal siap berangkat, lelaki A ini mendengar suara dari langit menggema, "Hai, mengapa engkau meninggalkan rakanmu yang ada di sisi lain pulau ini?"

"Barkahku hanyalah milikku sendiri, kerana hanya doa akulah yang dikabulkan," jawab lelaki A ini. Doa lelaki temanku itu tak satupun dikabulkan. Maka, ia tak layak mendapatkan apa-apa."

" Kau salah ! " suara itu membentak tinggi

" Tahukah kau bahwa rakanmu itu hanya memiliki satu doa. Dan, semua
doanya terkabulkan. Bila tidak, maka kau takkan mendapatkan apa-apa. "

" Katakan padaku " tanya lelaki A itu.

" Doa macam apa yang ia panjatkan sehingga aku harus merasa berhutang
atas semua ini padanya?"

" Ia berdoa agar semua doamu dikabulkan ! "

Renungan:

Kesombongan macam apakah yang membuat kita merasa lebih baik dari yang lain? Sedarilah betapa banyak orang yang telah mengorbankan segala sesuatu demi kejayaan kita. Tak selayaknya kita mengabaikan peranan orang lain, dan janganlah menilai seseorang/sesuatu Hanya dari "yang terlihat" saja

Jumaat, 10 Jun 2011

AUKU??? FAHAM KER???

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih…
Segala Puji Bagi Allah Penguasa Hari Akhirat…
Selawat Dan Salam Buat Junjungan Besar Nabi Akhir Zaman…

Assallammualaikum dan selamat sejahtera buat sahabat sekalian… apa khabar kalian??? Didoakan semua sahabat senentiasasihat dan bahagia disamping orang tersayang. Ha... sembelum tu nak kongsi tips ntuk menjaga hati orang yang tersayang. Satu perkataan yang mudah, anda kena “faham” dulu, baru boleh jaga. Kalau tak faham, jangan pandai-pandai buat faham. Nanti porak peranda hubungan.
Ramai sahabat Mahasiswa yang bertanya kepada saya apa sebenarnya hakikat AUKU yang digunapakai di kebanyakan institusi pendidikan tinggi negara. Ramai yang tidak tahupun apa sebenarnya kandungan didalam AUKU. Perkara ini tidaklah menghairankan kerana perkara ini tidak pernah didedahkan secara jelas kepada MAHASISWA. Perkara ini membuatkan saya terpanggil untuk menampilkan beberapa hasil carian saya didalam laman sesawang ini yang telah lama menjadi khazanah. Saya rasa sudah sampai masanya perkara ini harus disedari oleh mahasiswa. Jom kita tengok...
Prof. Madya Dr.Sanusi Osman dalam kertas kerjanya, “Mengapa Akta Universiti dan Kolej Universiti ditentang”. Dalam kertas kerja tersebut, beliau menyatakan “penglibatan dan peranan mahasiswa penting sebagai jurubicara rakyat, imej mereka tinggi dan pengaruh mereka juga meluas dalam masyarakat. Sungguhpun begitu, kelantangan kritikan mereka terhadap dasar-dasar kerajaan, pendedahan di surat-surat khabar mengenai kecurangan dan pernyelewengan kerajaan, pendedahan terhadap pemimpin-pemimpin yang rasuah dan opurtunis yang disertai pula dengan demonstrasi di dalam dan di luar kampus menimbulkan perasaan kurang senang di kalangm elit yang memerintah“.
Menurut Mohamad Suhaimi al-Maniri, “Dengan peruntukan ini mahasiswa tidak bebas lagi memperjuangkan konsep ‘bersama rakyat’ sepertimana yang dipelopori oleh rakan-rakan mereka sebelum akta berkuatkuasa. Mahasiswa selepas akta seolah-olah di’penjara’ dikampus-kampus dengan kehidupan mereka yang tersendiri. Peruntukan ‘ugutan’ mental secara halus oleh pihak berkuasa boleh melemahkan pemimpin-pemimpin mahasiswa berbuat sesuatu kerana boleh ditafsirkan melanggar akta dan menjadikan mereka ragu-ragu dan bimbang sama ada apa yang dilakukannya bertentangan dengan akta ataupun tidak. Penderaan mental seperti ini sudah cukup untuk memberi kesan kepada aktiviti kemahasiswaan. Akibatnya kegiatan kemahasiswaan menjadi semakin suram dan tidak bermaya.”
2.12 Seksyen 15D (1) :
Jika seseorang pelajar Universiti dipertuduhkan atas suatu kesalahan jenayah maka ia hendaklah dengan itu serta merta digantung daripada menjadi seorang pelajar Universiti dan ia tidak boleh, dalam masa menunggu keputusan pembicaraan jenayah itu, tinggal atau masuk dalam kampus Universiti atau Kampus mana-mana Universiti lain.


Amacam??? Faham ker?? Kalau tak faham, insyaallah, dalam kiriman seterusnya kita akan membincangkan dengan lebih mendalam apa sebenarnya AUKU ni. Yang pada saya ini adalah penjara kepada MAHASISWA, namun adalah syurga bagi MAHABENGAP(bak kata jiwa kacau) yang hanya menyatakan sayang pada negar dibibir sahaja. Nasihat saya, seandainya ANDA sedar bahawa anda sebenarnya MAHASISWA, maka anda seharusnya menyedari hakikat AUKU. Kaji(kalau tak kaji tapi buat-buat faham nanti nampak sanagt bengapnye), fahami(yang teruk dah kaji tapi tak faham-faham, lagi bengap namanya), nilai dengan akal yang waras.

Ambillah Masa




Ambillah masa untuk berfikir sejenak

          kerana inilah sumber kuasa kita

Ambillah masa untuk bermain
          kerana inilah rahsia keremajaan

Ambillah masa untuk membaca
kerana inilah telaga kebijaksanaan

Ambillah masa untuk bersolat
          kerana inilah kuasa komunikasi teragung

Ambillah masa untuk berkawan
          kerana inilah penyeri kehidupan

Ambillah masa untuk menyayangi
          kerana inilah fitrah setiap insan

Ambillah masa ketawa
          kerana inilah irama indah untuk jiwa

Ambillah masa untuk memberi
          kerana inilah permulaan penerimaan

Ambillah masa untuk belajar
          kerana inilah harga kejayaan

Ambillah masa untuk muhasabah diri
          kerana ini mencerminkan peribadi


Rabu, 8 Jun 2011

HARAPAN SAYA...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih…
Segala Puji Bagi Allah Penguasa Hari Akhirat…
Selawat Dan Salam Buat Junjungan Besar Nabi Akhir Zaman…

Assallammualaikum dan selamat sejahtera buat sahabat sekalian… apa khabar kalian??? Didoakan semoga senentiasa berada dalam keadaan sihat dan senentiasa bertenaga dan ceria dalam memenuhi tugas dan jadual seharian. Sebenarnya, keletihan dan kelesuan akan berlaku bermula daripada minda, bila minda kita senentiasa memikirkan bahawa kita penat maka penatlah yang kita rasa. Maka, dengan itu saya mengajak sahabat semua supaya mualai saat ini, tanamkan didalam minda, SAYA SIHAT SAYA CERGAS SAYA MACHO heheheheheheh.
Kali ni rasa nak kongsi sikit beberapa kejadian yang berlaku sepanjang beberapa hari yang lepas. Mungkin minggu ini boleh dikatakan sebagai minggu yang “agak” sebok atau bahasa SMSnya BZ bagi kami barisan MPP UPSI.kerana minggu ini berlangsung beberapa perkara penting. Antaranya ialah pertemuan dengan ketua-ketua jabatan yang terdapat di upsi. Sehingga hari ini, kami sudah bertemu dengan:
                -PUSAT SUKAN
                -PTPM
                -PERPUSTAKAAN
                -PUSAT ICT
Setiap pertemuan yang berlangsung memiliki keunikan yang tersendiri. Yang paling menarik, semua  PTJ yang ditemui memiliki hubungan dengan EXCO KEBAJIKANDAN PERKHIDMATAN. Secara langsung atau tidak. Jadi, mahu ataupun tidak, saya terpaksalah menyediakan soalan yang secara langsung berkait dengan kebajikan dan perkhidmatan yang seharusnya dimiliki oleh MAHASISWA.
Masih ada lagi pertemuan yang akan dihadiri. Masih banyakperkara yang perlu disampaikan kepada pihak atasan. Untuk melakukan semua ini, sudah semestinya memerlukan semangat dan keinginan bekerja yang tinggi. “NAMUN, INSYAALLAH DENGAN IRINGAN DOA DARI SAHABAT MAHASISWA YANG LAIN SUDAH TENTU PERTEMUAN YANG AKAN BERLANGSUNG AKAN LEBIH BERMAKNA DAN MAMPU MENCAPAI MATLAMAT. JADI, DOAKAN KAMI”… 

Isnin, 6 Jun 2011

PEMBUAT KESIMPULAN


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih…
Segala Puji Bagi Allah Penguasa Hari Akhirat…
Selawat Dan Salam Buat Junjungan Besar Nabi Akhir Zaman…

Assallammualaikum dan selamat sejahtera buat sahabat sekalian… apa khabar kalian??? Diharapkan saudara semua senentiasa berada dalam keadaan yang sihat disamping individu-individu yang seorganisasi dengan anda. Rasanya sudah lama tidak mengepos(ntah betul tidak bahasa) watak-watak yang sering ditemui dalam sesebuah organisasi.  Maka atas kesedaran itu, saya tampilkan watak seterusnya…:
PEMBUAT KESIMPULAN
Sebenarnya watak ni tiada dalam buku, sekadar pengalaman yang ingin dikongsi. Salah satu watak yang amat sukar ditemui dalam sesebuah organisasi yang mantap. Tapi, amat mudah ditemui dalam sesebuah organisasi yang “kurang “ mantap. “pembuat kesimpulan” demikianlah nama yang diberikan oleh salah seorang sahabat yang pernah bekerja bersama-sama dengan saya. Entah kenapa, tapi suatu ketika dahulu insane seperti ini pernah berkerja bersama dengan saya. Maka, secara tidak langsung saya sudah pernah berhadapan dengan insane seperti ini.
Pembuat Kesimpulan= insan  yang hanya mencedok idea dari orang lain kemudian dihurai dengan gaya bahasa yang lain. Kadang kala huraian yang diberikan serupa sahaja dengan idea asal pencadang. Namun atas kapesiti ingin “mendapat perhatian” insan ini berangapan bahawa dia perlu bersuara. Mungkin ini yang dia rasakan, huraian yang “dia” berikan lebih jelas dan tepat, malahan mudah difahami oleh orang ramai. Atas kesedaran itulah dia berangapan bahawa dia perlu untuk mengambil idea tersebut dan menghurai mengikut kefahamannya yang tidak ada beza pun kecuali pengunaan perkataan dan titik dan nokhta(kot la…).
Sebenarnya, insan  seperti ini ada baiknya kepada sesebuah organisasi. Hal ini kerana insan seperti ini akan menarik perhatian ketua terhadap idea yang dilontarkan. Namun, ianya bermasalah apabila idea yang  “dicelok” tidak difahami dan cuba dihurai kemudian membawa pemahaman yang berbeza antara ahli organisasi. Perkara ini yang membimbangkan. Hanya kerana ingin mengambil peranan dalam sesebuah perbincangan akan membawa kepada bencana yang tidak terjangka. Kadang kala akan membawa kepada kebaikan, namun hasil pengalaman yang ditempuhi, lebih banyak bencana yang akan dibawa.
Sedikit pesanan dan nasihat bagi sahabat yang berhadapan dengan insan seperti ini, jangan pernah dihalang insan seperti ini. Insan seperti ini harus dibiarkan bebas untuk bercakap. Hal ini kerana dia sememangnya perlu bercakap. Namun, setelah selesai perbincangan, berilah keterangan yang lebih jelas kepada ketua berkenaan cadangan yang anda cuba sampaikan kerana dikhatiri apa yang anada ingin sampaikan berbeza dengan apa yang cuba disampaikan oleh si “pembuat kesimpulan”.
*gambar sekadar impian... hehehehe

Sabtu, 4 Jun 2011

MUKTAMAR PAS KE-57


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih…
Segala Puji Bagi Allah Penguasa Hari Akhirat…
Selawat Dan Salam Buat Junjungan Besar Nabi Akhir Zaman…

Assallammualaikum dan selamat sejahtera buat sahabat sekalian… apa khabar kalian??? Diharapkan semua senentiasa sihat dan terus berpegang dengan prinsip perjuangan yang jelas pada hati sanubari semua. Sedarlah semua, perjuangan yang jelas tidak akan mampu dipadam hanya dengan perubahan ayat atau cara pelaksanaan, melaikan ianya akan terus menuju pada dasar perjuangan tersebut.

Alhamdulillah, tertarik dengan komen akhbar arus perdana berkaitan tema muktamar PAS tahun ini “MEMBANGUN NEGARA BERKEBAJIKAN”. Secara tidak langsung tertarik dengan komen beberapa orang sahabat yang sepertinya sedikit “kaget” akan perubahan yang dibawa oleh PAS ini. Sebelum ini, PAS secara jelas membawa  dasar membangunkan Negara islam. Apabila tema muktamar kali ini dilihat sedikit berbeza, maka ramailah yang berasa pelik. Sedangkan sebenarnya tidak ada apa yang berbeza.
Baru selesai mendengar ucapan dasar Presiden PAS berkaitan tema ini. Rasanya tidak ada apa yang berubah. Perjuangan ini masih lagi lurus atas dasar perjuangan PAS, perjuangan yang berteraskan agama islam yang berteraskan Al-quran dan As-sunnah.teringat pesan seorang sahabat, “kaji dulu, dengar dulu, baca dulu.. baru boleh faham…” jadi saya ulang nasihat ini buat sahabat yang lain.
                BACALAH, DENGAR, KAJI.. KALAU TAK FAHAM TANYA… BARU FAHAM….
Tapi, masih lagi tertanya-tanya MENGAPAKAH MUKTAMAR PAS PADA KALI INI MENDAPAT LIPUTAN YANG AMAT BESAR?? Sedangkan sebelum ini sepertinya belum pernah perkara ini berlaku. Apakah mungkin PAS kini menjadi ancaman kepada kerajaan??? Sebagai penuntut PENGAJIAN MALAYSIA, perkara ini sedikit sebanyak menarik saya untuk mengkaji secara lebih serius berkaitan parti ini…


Khamis, 2 Jun 2011

APA YANG PENTING???!


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih…
Segala Puji Bagi Allah Penguasa Hari Akhirat…
Selawat Dan Salam Buat Junjungan Besar Nabi Akhir Zaman…

Assallammualaikum dan selamat sejahtera buat sahabat sekalian… apa khabar kalian???diharapkan semuanya senentiasa sihat dan berbahagia disamping orang2 tersayang dan juga senentiasa ceria dengan tugas yang sedang anda laksanakan. Sesungguhnya berbahagialah insane yang senentiasa ceria dan gumbira menyelesaikan kerja yang dilakukan.

Berbicara mengenai tugas, sering tertanya-tanya. Sebagai individu yang menyandang gelaran “wakil kepada mahasiswa” (MPP), apakah parioriti tugas yang sebenarnya harus dilakukan.?? Memegang portfolio sebagai Exco Kebajikan dan Perkhidmatan. Semestinya perkara pertama yang perlu diutamakan adalah kebajikan mahasiswa. Begitu juga janji yang pernah ditaburkan kepada mahasiswa sewaktu rapat umum suatu ketika dahulu.

Yang payahnya, apabila ada pihak yang tidak mengerti apa sebenarnya fungsi Majlis Perwakilan Pelajar. Bila dah tak faham, tapi buat-buat faham sudah tentu akan mendatangkan masalah. Kalau macam tu, kena mengaji semula, apa peranan MPP(bukan MPP caturan tau). Satu badan yang seharusnya mewakili MAHASISWA. Badan yang menjadi kepala kepada seluruh MAHASISWA. Suatu badan eksklusif yang seharusnya mempunyai autoriti dalam university. Persoalan yang sering diajukan, “MENGAPA MPP DILIHAT TIDAK MEMAINKAN PERANAN??” “MPP HANYA IBARAT PENGAWAS SEKOLAH, YANG MENGIKUT ARAHAN, TIADA BEZA DENGAN PERSATUAN DAN KELAB LAIN DI DALAM UNIVERSITI..”

Menjawab persoalan diatas, menurut pendapat peribadi semua ini berlaku kerana tahap pemikiran yang lemah. Baik dari pelajar ataupun Majlis Perwakilan Pelajar itu sendiri (lebih-lebih lagi yang dicaturkan). Bilamana akal nahasiswa telah menetapkan bahawa MPP adalah badan yang seharusnya melaksanakan PROGRAM, maka secara tidak langsung MPP (lebih-lebih lagi yang dicaturkan) akan menurut akal mahasiswa yang lain. Sedangkan masih banyak isu dan agenda mahasiswa yang seharusnya diperjuangkan oleh barisan MPP. Perkara ini yang menjadi masalah. Tidak mengerti apa yang seharusnya diutamakan. Mengutamakan perkara yang tidak penting dan membelakangkan perkara yang penting.

Untuk itu,sebagai MAHASISWA seharusnya sudah mampu menilai apa sebenarnya peranan yang seharusnya dimainkan oleh MPP. Rasanya sudah terlalu banyak persatuan yang terdapat dalam sesebuah university. Biarkan persatuan dan kelab ini melaksanakan program. Mpp teruskan dengan tugas hakiki, utamakan kebajikan MAHASISWA. Tidak salah merancang program, menjadi salah apabila terlalu taksub dengan program sehinggakan melupakan tugas hakiki sebagai suara MAHASISWA (ni la kerja pimpinan yang dicaturkan). Jadilah MAHASISWA yang mampu untuk berfikir dan melihat dengan ilmu, bukan MAHASISWA yang hanya melihat reality tanpa menyedari perkara sebenar yang berlaku.


Isnin, 23 Mei 2011

MENGAPA BUKAN KITA???

Terkesima dengan pernyataan yang dikeluarkan oleh "mat salleh" ni. membuatkan otak ini ligat berfikir berkaitan dengan isu ini. sekaligus menarik diri ini untuk memerhatikan isu ini secara serius. memerhatikan isu ini sebagai seorang MAHASISWA MALAYSIA. kalau orang ambil berat, mengapa tidak kita???

Selasa, 17 Mei 2011

AKU RELA

bingkisan hati buat sahabat seperjuangan dalam barisan kepimpinan mahasiswa(tak kira lah sama ada terpilih melalui pakatan belakang tabir). semoga mampu menawar hati yang diguris.

RAGAM PERANGAI MANUSIA

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih…
Segala Puji Bagi Allah Penguasa Hari Akhirat…
Selawat Dan Salam Buat Junjungan Besar Nabi Akhir Zaman…
Assallammualaikum dan selamat sejahtera buat sahabat sekalian… apa khabar kalian??? Diharapkan sentiasa sihat disamping insan yang tersayang. Yang dimaksudkan insan yang tersayang adalah insan yang secara ikhlas menyayangi anda dan anda juga menyayangi mereka. Namun, seharusnya semua individu menjadi insan tersayang dalam hidup kita kerana “tuhan pemilik alam” melarang kita dari membenci individu lain melainkan perangai individu tersebut (walaupun insane tersebut pernah membuat pakatan sulit).
                Bila berbicara mengenai perangai, insan sering tertanya-tanya tentang perangai insan yang sempurna. Macam mana ya??? Begitu persoalan yang sering diajukan. Bimbang dengan perangai manusia. Toleh kiri, toleh kanan. Perangai manusia disekeliling sudah semestinya berbeda. Nak kongsi skit macam mana perangai insan disekeliling hamba… jom kita usha..
Pemimpin
                Sedar dak sedar semua insan adalah pemimpin. Namun ada sesetengah pemimpin yang diangkat menjadi pemimpin dalam kalangan pemimpin(walaupun ada sesetengah melalui pakatan sulit). Dan sesunguhnya diri ini pun digelar sebagai pemimpin kepada mahasiswa. Tidaklah pelik bagi menerima bahawa semua insan adalah pemimpin. Namun menjadi kepelikan apabila ada sesetengah pemimpin yang mengangkat diri menjadi pemimpin namun tidak memimpin dengan adil.
                Ceritanya berlakulah pilihanraya di sebuah kampus. Setelah selesai pilihanraya akan berlakulah pembentukan kabinet, maka terbentuklah sebuah perkumpulan yang melakukan perancangan kabinet dibelakang tabir. Ya, maka kabinet pun terbentuklah seperiti yang dirancang. Maka rakyat pun menerimalah. Namun yang mengecewakan apabila individu yang lebih layak hanya ditempatkan sebagai “naib perdana menteri” sahaja. Sedangkan individu itu lebih layak lihatnya.
                Hanya kisah tau… tiada kaitan dengan mana-mana pihak. Jika melihat situasi diatas, timbul persoalan… macam ni ke pemimpin??? Erm, persoalan pulak lagi, macam mana pemimpin yang sempurna?? Tidak ada insane yang sempurna. Cukuplah hamba katakan, pemimpin yang sempurna itu adalah pemimpin yang adil dan baik kepada semua anak buahnya.
Pengikut
               
Apabila ada pemimpin maka seharusnya adalah pengikut. Walaupun merujuk kenyataan diatas semua manusia adalah pemimpin, apabila ada manusia yang diangkat sebagai pemimpin (walaupun melalui pakatan sulit) maka haruslah ada pengikut.  Dan pengikut ini sukalah hamba bahagikan kepada dua:
~ pengikut setia~
= pengikut setia ni boleh kita fahami sebagai pengikut yang akan mematuhi semua arahan pemimpinnya(walaupun pemimpin yang dipilih melalui pakatan sulit). Pengikut seperti ini akan sentiasa menurut perintah. Tampa ada halangan ataupun tegahan kepada ketua. Dan pengikut seperti inilah yang akan senentiasa akan mengampu ketua.

~pengikut sejati~
Pengikut seperti ini bukanlah seperti pengikut diatas. Pengikut seperti ini akan selalu digelar sebagai pembangkang. Kenapa?? Soalan ni kena Tanya dengan orang yang suka mengelar mereka sebagai pembangkang(walaupun dipilih melalui pekatan sulit). Selalunya alas an yang diberi,”dah puak ni suka sangat nak membangkang cadangan ketua, kita gelar je pembangkang kan senang”. dan seharusnya pengikut beginilah yang diperlukan.
                Namun begitu tidak dapat ditidakkan, kepentingan kedua-dua jenis pengikut ini.
Keadaan sekeliling mematangkan hamba. Keadaan sekeliling yang menyedarkan hamba bahawa bukan semua pemimpin boleh menjadi pemimpin. Apatah lagi pemimpin yang dipilih melalui pakatan sulit. Erm… doa hamba agar semua pemimpin yang telah diangkat menjadi pemimpin(walaupun melalui pakatan sulit) mampu untuk berlaku adil. Kerana ianya akan mencerminkan peribadi pemimpin tersebut. banyak lagi nak dibicarakan, mungkin dalam post yang akan datang…


Khamis, 14 April 2011

PETUNJUK MIMPI...


DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH…
SEGALA PUJI BAGI ALLAH…
SELAWAT DAN SALAM BUAT BAGINDA RASULLULLAH….

Assalammualaikum W.B.T…
Apa khabar sahabat semua??? Diharapkan semua senentiasa berada dalam keadaan yang sihat dan baik-baik senentiasa. Keadaan yang baik akan membantu kita untuk melahirkan persepsi yang baik kepada orang lain. Kerana fikiran kita tenang dan mampu beroperasi dengan baik. Perkara sebaliknya akan berlaku sekiranya kita berada dalam keadaan yang tidak baik,persepsi yang buruk mungkin akan terhasil dari ketidak seimbangan pemikiran kita.
Dalam kehidupan, kita sering kali dikurniakan dengan pelbagai kurniaan dan dugaan. Semua datang atas tujuan yang semestinya bermanfaat untuk diri kita. Ada kalanya habuan itu datang sebagai ujian. Ada kalanya musibah itu datang sebagai peringatan. Ada kalanya ia datang dalam bentuk realiti. Ada kalanya ia datang dalam bentuk mimpi…
Tanggal, 14-4-2011 diri ini dihadirkan dengan mimpi yang cukup aneh. Mimpi yang tidak pernah terduga. Mimpi  yang tidak pernah terbayang. Mimpi yang membuatkan diri ini berfikir, apa sebenarnya mesej mimpi ini. Mimpinya begini:
                “berlatar belakangkan suasana pintu timur kampus UPSI, dengan suasana yang sepertinya petang saya dan rakan-rakan bergerak kearah restoran pantimur. Dalam perjalanan, kami terserempak dengan sosok tubuh yang amat dikenali. Sosok tubuh yang bukan sembarangan orangnya. Beliau adalah DATO’ SERI TUAN GURU HAJI ABDUL HADI AWANG. berbaju serba putih dan berkupiah putih,  Beliau bersama rombongan meninjau keadaan sekitar pantimur.dengan kesempatan yang ada, semua sahabat berpusu-pusu bersalaman dengan beliau. Begitu juga saya. Ketika besalaman dengan beliau, beliau memandang muka saya dan senyum. Dalam mimpi tersebut saya sempat memeluk tubuh beliau dari belakang dan mengucup tubuh beliau.”
Mimpi yang cukup pelik. Mengapa saya dipertemukan dengan beliau dalam mimpi.? Mungkin sebagai peringatan bahawa masih banyak perjuangan yang perlu saya lakukan dan laksanakan. Perjuangan yang saya adalah penyambung, bukan pemula atau penutup kepada perjuangan ini. Atau mungkin sebagai peringatan kepada diri bahawa, perjuangan diri ini tidak akan pernah standing dengan perjuangan para tokoh besar yang lebih banyak berjuang dan bekorban.
Walaubagaimanapun, mimpi ini menjadi sumber motivasi untuk diri ini untuk terus berbakti. Menjadi peringatan untuk diri ini untuk sentiasa memperbaiki diri. Menjadi impian, agar satu hari nanti saya dapat bertemu dengan pejuang sejati. Menjadi pendorong untuk saya terus mengejar citi-cita saya yang utama…..

Selasa, 12 April 2011

BUAT PARA PEJUANG


DANGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH…
SEGALA PUJI BAGI ALLAH TUHAN SEKALIAN ALAM…
 SELAWAT DAN SALAM BUAT PIMPINAN MULIA BAGINDA RASULLULLAG YANG TELAH BANYAK JASANYA..

ASSALLAMMUALAIKUM W.B.T
Apa khabar sahabat sekalian.?? Diharapkan senentiasa berada dalam keadaan yang baik dan bahagia. Kehidupan yang baik dan bahagia senentiasa dikaitkan dengan kualiti kerja yang akan terhasil. Untuk itu, silalah pastikan hidup anda senentiasa berada dalam keadaan yang baik dan bahagia.
PERJUANGAN, istilah yang cukup singkat. Semua manusia ataupun haiwan mampu utuk melafazkannya. Namun seramai mana yang mampu melaksanakkannya. Ramai yang melaungkan istilah PERJUANGAN. Persoalannya, PERJUANGAN bagaimana yang sedang ia perjuangkan. apa mungkin perjuangan yang diperjuangkan itu manurut apa yang digariskan???
PERJUANGAN tampa pedoman adalah perjuangan yang sia-sia. Perjuangan yang nikmatnya hanya kekal didunia hanya sia-sia. Perjuangan yang kemenangannya hanya didunia adalah dusta belaka. Carilah perjuangan yang kemenangannya mampu kau raih hingga di alam sana. Carilah perjuangan yang andai kau kalah pun didunia, tapi kau akan menang di sana. Ini baru dinamakan PERJUANGAN!!!
Bagi yang telah tetap perjuangannya,telah bertemu jalannya, teruskan perjuangan. Seandainya anda telah yankin dengan apa yang anda perjuangkan, teruskan berjuang. Jangan pernah toleh kebelakang. Buat para pejuang, yakinlah, perjuangan anda tidak akan dibiarkan sepi tanpa dugaan. Dugaan akan dating silih berganti. Menjadi lumrah dan asam garam perjuangan, jadi jangan pernah mengeluh. Jangan pernah ragu. Pasakkan dalam diri, rintangan dalam perjuangan itu pasti.
Buat para PEJUANG, yakinlah pertembungan antara kebenaran dan kebatilan itu adalah pasti. Pertembungan antara kejahatan dan kebaikan adalah pasti. Dan jangan pernah anda berdiri di belakang kejahatan. Jangan pernah anda menjadi pendokong kebatilan. Yakinlah pertembungan ini akan berlaku, sentiasa berlaku. Setiap detik, setiap saat, setiap minit, setiap jam, hari, minggu, bulan, tahun, dan seterusnya pertembungan ini akan beraku. Jadi jangan pernah ada rasa gentar dalam hatimu pejuang. Teruskan berjuang.
Sesungguhnya, hati ini rindu pada para PEJUANG….

KAREKTER 3 : BATU API

BISMILLAH.. WA-ALHAMDULILLAH.. ASSOLATU A’LA RASULILLAH…
Assalammualaikum W.B.T..
Apa khabar sahabat sekalian? Diharapkan semua senentiasa sihat dan berada dalam keadaan yang baik dan bahagia. Setelah lama tidak berkongsi, hari ini terasa terpanggil untuk berkongsi dengan sahabat semua. Kebelakangan ini jadual semakin padat dan senentiasa terhalang untuk berkongsi. Doakan semoga bertemu pengaturan masa yang baik agar saya dapat melakukan segala kerja dan amanah dengan baik.
Setelah lama menyepi, rasa terpangil untuk menyambung kembali perbincangan dari buku “watak-watak dalam organisasi”:
KAREKTER KE-3 BATU API.
Menurut penulis, batu api sememangnya begitu sinonim dengan sesebuah organisasi. Menurut kamus dewan, batu api diertikan sebagai “penghasut”.  Ia merupakan istilah yang sering diberikan kepada individu yang cuba membawa kepada perpecahan dalam sesebuah organisasi atau kumpulan atau individu. Selalunya, si batu api tidak  akan menonjolkan sifatnya secara terang-terangan. Si batu api sentiasa mencari mangsa sebagai“kambing hitam” untuk menjatuhkan musuhnya yang sebenar.
Si batu api ini wujud adalah hasil dari perasaan iri hati dan perasaan dendam yang disimpan. Untuk itu, si batu api akan mengunakan segala macam taktik bagi menjatuhkan lawannya. Mereka boleh diibaratkan sebagai “syaitan” yang kerjanya membisikkan kejahatan ke dalam hati manusia. Sepanjang masa dicari-cari peluang dan direka-reka cerita sehingga si manusia tadi terpengaruh dengan hasutannya dan bertindak tanpa bertanya terlebih dahulu.
Kewujudan insan seperti ini  ibarat anai-anai yang memakan struktur bangunan secara senyap. Tiba masanya bangunan itu pun runtuh tersembam ke bumi. Jauhilah manusia yang bergelar batu api kerana ia sedang berusaha membakar jiwa-jiwa yang ikhlas membangunkan organisasi yang dicintai.  

Khamis, 24 Mac 2011

Broery Marantika : Ayah (HQ Audio)

Bismillah, Waalhamdulillah Assolatu A’la Rasulillah...

Assalammualaikum...

Apa kabar sahabat sekalian??? Diharapkan semuanya berada dalam keadaan baik sahaja. Rasanya sudah lama tidak berkongsi idea. Namun, kali ini sekadar luahan hati. Mungkin sudah lama terpendam. Ada sahabat yang mencadangkan, “luahkan.. diharapkan melegakan anda...” lebih kurang begitulah pesannya...

Sebenarnya, rasa rindu pada “BABA”... terpisah sejak kecil dengan BABA. Sebelum kenal akan dunia, BABA berpisah dengan mak. Jadi, memang jarang bertemu. Dalam tingkatan satu, BABA pergi meninggalkan kami selamanya. Walaupun mengenali BABA dalam waktu yang tidak lama, tetapi kerinduan tetap terasa.

Banyak cerita dari orang kampung berkenaan BABA. Yang peliknya, belum ada cerita buruk yang dikhabarkan kepada saya. semuanya baik belaka. Beliau seorang yang baik hati.. beliau ringan tulang.. beliau tiada musuh.. erm.. rasanya kurang sifat tu ada pada saya..

Selalu atok sebelah BABA menegaskan “tengok muka kau, mengingatkan atok pada aruah.” Katanya muka ni seiras dengan aruah BABA(padahal, BABA lebih macho). Allah... rindunya pada BABA.. dah dua kali raya tidak berkunjung ke pusara BABA. Menjadi adat orang di kampung, pusara wajib dikunjingi setiap kali hari raya. Sudah dua kali hari raya, kaki ini tidak berpijak mengunjungi pusara BABA.

Allahhurabbi.. didoakan BABA ditempatkan bersama orang yang soleh.. dilapangkan kuburnya.. terhindar dari azab.. sesungguhnya, hati semakin rindu padanya..

Jumaat, 18 Mac 2011

SIAPALAH SAYA

BISMILLAH, WA-ALHAMDULILLAH ASSOLLAH TU A’LA RASULILLAH...
Assalammualaikum W.B.T
Apa kabar sahabat semua...? setelah sekian lama tidak berkongsi idea dan pandangan, malam ini saya terpanggil untuk berbicara. Setelah sekian lama menyepi. Hidup yang disibukkan dengan kehidupan dunia, disibukkan melayan nafsu. Allahhurabbi..
Teringat pesan seorang sahabat lama, “menjadi orang atasan bukan satu perkara yang mudah. Kita akan diperhatikan. Kita akan menjadi tumpuan. Baik musuh ataupun kawan. Setiap gerak langkah kita akan menjadi teladan dan buah bicara masyarakat. Terpulang pada kita bagaimana cara untuk menjaga PERSEPSI mereka pada kita.” dari peringatan inilah saya membawa ayat “HIDUP MEMBINA PERSEPSI” ayat yang sekarang ini menjadi panduan diri ini.
Sudah menjadi lumrah kehidupan, ada kalanya diri tersilap langkah. Lidah tersilap kata. Mata tersilap pandang. Telinga tersalah dengar. Kesilapan menjadi lumrah manusia. Kesalahan menjadi teman manusia  yang amat setia dalam hidupnya. Hingga terbit perumpamaan, “bumi mana yang tidak ditimpa hujan”. Kesalahan menjadi bayang-bayang kita.
Semua manusia akan bersamanya. Semua manusia akan megalaminya. Persoalannya, bagaimana kita menghadapinya. Bagaimana kita membetulkan kembali kesalahan yang pernah kita lakukan. Bagaimana kita membawa kembali diri yang jauh terpesong ke jalan yang betul. Ini yang seharusnya menjadi ukuran.
Islam sudah menunjukkan jalan. Islam sudah memberikan jalan yang terbaik. Terserah pada kita, sama ada mahu mengikutinya atau tidak.
dalam hidup kita hanya ada dua pilihan. Betul atau salah. Baik atau jahat. Halal atau haram. Lurus atau bengkok. Akhir sekali, syurga atau neraka. Jangan hidup seperti lalang. Jangan jadi seperti telur dihujung tanduk. Hiduplah dengan prinsip.”
Semua manusia akan melakukan kesilapan, begitu juga saya. mohon pada smemua sahabat agar menegur diri ini andai tersilap langkah. Insyaallah, kata-kata yang diungkap akan cuba untuk dilaksanakan.
saya adalah individu yang akan menyokong semua perkara kebaikan. Tapi ingat, andai perkara kemungkaran yang didahulukan, saya adalah orang pertama yang akan menentang.”
ayat di atas diluahkan dalam satu masyuarat satu ketika dahulu. Sekadar peringatan untuk diri yang hina ini. Saya insan yang hina. Saya hina, tapi tidak apabila saya bersama dengan agama saya. maka siapalah saya tampa agama saya..... doakan saya....

Ahad, 6 Mac 2011

binnabil huda UNIQUE.wmv

Rabu, 2 Mac 2011

KARAKTER KEDUA (BERMUKA-MUKA)

Dengan Nama Allah... Segala Puji Bagi Allah... Selawat Serta Salam Buat Junjungan Besar Baginda Rasullullah...
Assalammualaikum...
Apa kabar semua?? Heheheheh... dalam kesibukan melayan karenah manusia yang bergelar mahasiswa, perkongsian ilmu harus diteruskan. Kerana apa?? Kerana inilah saham MLM Akhirat yang amat berharga buat bekalan di sana nanti... (Insyaallah..)
Kali ini, saya ingin berkongsi tentang karakter kedua yang saya ambik dari buku “Watak-Watak Dalam Organisasi”:
Karakter Kedua (Bermuka-Muka)
Menurut buku yang dikaji, watak ini pada awalnya memang sukar untuk dikesan.namun, Insyaallah dia sendiri akan memperkenalkan dirinya pada khalayak organisasi. Manusia jenis ini perlu diberikan perhatian yang maksimum. Manusia jenis ini, di hadapan kita dia akan menyatakan sokongan terhadap gagasan, idea dan cadangan kita. namun, berubah apabila berada di belakang kita. yang lebih teruk lagi, manusia ini akan mengajak individu lain untuk memperlekehkan kita.
Manusia ini akan membawa pelbagai macam kemusnahan dalam organisasi. Perpecahan. Pergaduhan. Dan yang paling teruk, perasaan tidak puas hati antara ahli organisasi. Hal ini akan mengakibatjkan organisasi sukar untuk bergerak menjayakan sesuatu visi dan misi.
Kadangkala manusia ini menjadi posmen tidak bergaji kepda individu tertentu. Setiap perkara yang dibualkan, pasti sampai ketelinga pihak tersebut. Daripada sekecil-kecil perkara, pasti tidak ketinggalan untuk disampaikan.
Nasihat kepada organisasi, manusia ini jika tidak dikawal akan membawa kehancuran kepada organisasi. Manusia ini adalah fitnah besar didalam organisasi. Manusia ini perlu dihapuskan sebelum terlambat. Terdapat pelbagai cara untuk mengawal manusia ini. Antaranya, ketua seharusnya mengenalpasti manusia ini. Kemudian, ketua harus mengikat manusia ini agar dia terikat dnegan ketua. Perkara ini perlu bagi memastikan keharmonian organisasi.
Hah.... cerita berkaitan manusia yang pandai bermuka-muka... semoga perkongsian ini memberikan manfaat buat semua..
“HIDUP MEMBINA PERSEPSI.....”