BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Rabu, 2 Mac 2011

KARAKTER KEDUA (BERMUKA-MUKA)

Dengan Nama Allah... Segala Puji Bagi Allah... Selawat Serta Salam Buat Junjungan Besar Baginda Rasullullah...
Assalammualaikum...
Apa kabar semua?? Heheheheh... dalam kesibukan melayan karenah manusia yang bergelar mahasiswa, perkongsian ilmu harus diteruskan. Kerana apa?? Kerana inilah saham MLM Akhirat yang amat berharga buat bekalan di sana nanti... (Insyaallah..)
Kali ini, saya ingin berkongsi tentang karakter kedua yang saya ambik dari buku “Watak-Watak Dalam Organisasi”:
Karakter Kedua (Bermuka-Muka)
Menurut buku yang dikaji, watak ini pada awalnya memang sukar untuk dikesan.namun, Insyaallah dia sendiri akan memperkenalkan dirinya pada khalayak organisasi. Manusia jenis ini perlu diberikan perhatian yang maksimum. Manusia jenis ini, di hadapan kita dia akan menyatakan sokongan terhadap gagasan, idea dan cadangan kita. namun, berubah apabila berada di belakang kita. yang lebih teruk lagi, manusia ini akan mengajak individu lain untuk memperlekehkan kita.
Manusia ini akan membawa pelbagai macam kemusnahan dalam organisasi. Perpecahan. Pergaduhan. Dan yang paling teruk, perasaan tidak puas hati antara ahli organisasi. Hal ini akan mengakibatjkan organisasi sukar untuk bergerak menjayakan sesuatu visi dan misi.
Kadangkala manusia ini menjadi posmen tidak bergaji kepda individu tertentu. Setiap perkara yang dibualkan, pasti sampai ketelinga pihak tersebut. Daripada sekecil-kecil perkara, pasti tidak ketinggalan untuk disampaikan.
Nasihat kepada organisasi, manusia ini jika tidak dikawal akan membawa kehancuran kepada organisasi. Manusia ini adalah fitnah besar didalam organisasi. Manusia ini perlu dihapuskan sebelum terlambat. Terdapat pelbagai cara untuk mengawal manusia ini. Antaranya, ketua seharusnya mengenalpasti manusia ini. Kemudian, ketua harus mengikat manusia ini agar dia terikat dnegan ketua. Perkara ini perlu bagi memastikan keharmonian organisasi.
Hah.... cerita berkaitan manusia yang pandai bermuka-muka... semoga perkongsian ini memberikan manfaat buat semua..
“HIDUP MEMBINA PERSEPSI.....”

0 ulasan: