BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Jumaat, 18 Mac 2011

SIAPALAH SAYA

BISMILLAH, WA-ALHAMDULILLAH ASSOLLAH TU A’LA RASULILLAH...
Assalammualaikum W.B.T
Apa kabar sahabat semua...? setelah sekian lama tidak berkongsi idea dan pandangan, malam ini saya terpanggil untuk berbicara. Setelah sekian lama menyepi. Hidup yang disibukkan dengan kehidupan dunia, disibukkan melayan nafsu. Allahhurabbi..
Teringat pesan seorang sahabat lama, “menjadi orang atasan bukan satu perkara yang mudah. Kita akan diperhatikan. Kita akan menjadi tumpuan. Baik musuh ataupun kawan. Setiap gerak langkah kita akan menjadi teladan dan buah bicara masyarakat. Terpulang pada kita bagaimana cara untuk menjaga PERSEPSI mereka pada kita.” dari peringatan inilah saya membawa ayat “HIDUP MEMBINA PERSEPSI” ayat yang sekarang ini menjadi panduan diri ini.
Sudah menjadi lumrah kehidupan, ada kalanya diri tersilap langkah. Lidah tersilap kata. Mata tersilap pandang. Telinga tersalah dengar. Kesilapan menjadi lumrah manusia. Kesalahan menjadi teman manusia  yang amat setia dalam hidupnya. Hingga terbit perumpamaan, “bumi mana yang tidak ditimpa hujan”. Kesalahan menjadi bayang-bayang kita.
Semua manusia akan bersamanya. Semua manusia akan megalaminya. Persoalannya, bagaimana kita menghadapinya. Bagaimana kita membetulkan kembali kesalahan yang pernah kita lakukan. Bagaimana kita membawa kembali diri yang jauh terpesong ke jalan yang betul. Ini yang seharusnya menjadi ukuran.
Islam sudah menunjukkan jalan. Islam sudah memberikan jalan yang terbaik. Terserah pada kita, sama ada mahu mengikutinya atau tidak.
dalam hidup kita hanya ada dua pilihan. Betul atau salah. Baik atau jahat. Halal atau haram. Lurus atau bengkok. Akhir sekali, syurga atau neraka. Jangan hidup seperti lalang. Jangan jadi seperti telur dihujung tanduk. Hiduplah dengan prinsip.”
Semua manusia akan melakukan kesilapan, begitu juga saya. mohon pada smemua sahabat agar menegur diri ini andai tersilap langkah. Insyaallah, kata-kata yang diungkap akan cuba untuk dilaksanakan.
saya adalah individu yang akan menyokong semua perkara kebaikan. Tapi ingat, andai perkara kemungkaran yang didahulukan, saya adalah orang pertama yang akan menentang.”
ayat di atas diluahkan dalam satu masyuarat satu ketika dahulu. Sekadar peringatan untuk diri yang hina ini. Saya insan yang hina. Saya hina, tapi tidak apabila saya bersama dengan agama saya. maka siapalah saya tampa agama saya..... doakan saya....

0 ulasan: