BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Ahad, 30 Mac 2014

Bukit Ampang Hangus...

Dengan menyebut nama Pencipta Yang Pengasih…
Segala Puji Bagi pemilik Sekalian Alam yang Maha Penyayang…
Selawat Dan Salam Buat Pesuruh Agung yang Rela mengorbankan Diri Demi Insan yang Tidak pernah pun ditemu…

Salam sayang semut diucapkan buat sahabat semua. Mengapa semut? Kerana semut tiap kali mereka bertemu mereka akan melakukan ritual sayang sayang. Agak comel. Dan, nyatanya mereka cukup berkasih sayang sesama mereka. Mengapa manusia tidak boleh begitu? Apakah kerana mereka semut yang kecil maka tidak perlu untuk diikuti? Apa kerana kita terlalu sombong untuk mengambil pengajaran? Hehe….
Kebelakangan ini sering kali terdetik di fikiran, sampai kapan umat ini akan terus begini. Ya, bukan kuasa kita untuk mengubahnya. Namun sudah menjadi tangungjawab kita untuk bersama-sama mengubahnya. Itu semua orang sedar dan tahu. Namun, terlalu banyak kaedah yang boleh digunakan untuk mengubah umat ini. Kaedah mana pula yang terbaik?? Tarbiah, Daawah, siasah?? Baitul muslim?? Ai, itu bab kahwin.. tapi, masih mampu menyumbang kepada kebaikan umat kan..

(Bukit ampang Mengkali.. Nda tau siapa punya pic...)

Sempat berbincang dengan dua orang sahabat, bersaksikan keindahan bukit ampang. Apakah sebenarnya cara terbaik yang harus dilakukan oleh umat kala ini. Berbagai topic yang timbul. Namun, kesimpulan dari kebanyakan topic yang dating, termasuk la topic Baitul muslim hanya satu penyelesaian… Ubah diri sendiri terlebih dahulu. Dengan berbekalkan dalil…

“Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka, yang bahan bakarnya dari manusia dan batu, penjaganya malaikat yang kasar, keras, lagi tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan”.(Qur’an Surat 66 (At-Tahrim): ayat 6)

Maka bersepakatlah, bahawasanya perlu kepada pembentukan diri terlebih dahulu untuk menjadikan umat ini lebih mantap. Nyatanya perbincangan itu tidak berakhir dengan kesimpulan itu. Timbul pula persoalan, bila baru kita dikatakan bersedia? Apakah mungkin ketika kita sedang memelihara diri dari api neraka itu maknanya kita tidak lagi perlu untuk mengajak insane lain untuk mendekati tuhan??
Satu persepsi yang salah, nayatanya ia harus berjalan seiring. Membentuk diri menjadi insane yang mengenal dan taat kepada Tuhan dalam masa yang sama jangan ditinggalkan orang sekeliling. Mengapa, kerana setiap kita harus menunaikan hak saudara kita di sekeliling. Harus difahami maksud ayat di atas. Menjaga diri dalam masa yang sama menjaga keluarga. Islam satu agama yang cukup indah. Setiap umat itu disatukan dalam ikatan lafaz syahadah yang menjadikan kita semua bersaudara. Jadi menjadi tanggungjawab kita untuk memastikan semua saudara kita sentiasa terhindar dari api neraka. Tidak begitu??
Kembali kepada menjaga diri, atau menghindar diri dari api neraka. Jelas ramai yang akan binggung bilamana berhadapan dengan ayat ini. Jaga yang bagaimana? Apakah mungkin kita harus mengurung diri bagi mengelakkan diri berdepan atau bergelumang dengan dunia yang penuh ujian kala ini? Insyaallah akan dihuraikan dalam entry yang berikutnya….



0 ulasan: